onsdag 1 mars 2017

Att laga husman fitness-style

När man (läs: jag) tänker på husmanskost går mina tankar spontant till halvfabrikat, härdade fetter och en avsaknad av grönsaker som närmast går att jämföras med avsaknaden av sanddynor i Sibirien. Jag har aldrig varit en stor sucker för den typen av mat. Surprised? Inte direkt, va. Men husman i min egen tappning kan jag, med risk för att låta alltför självgod, sleva i mig med monstruös aptit. Noll procent e-ämnen, femtio procent gains och hundra procent asgott utlovas. Ingenjören beräknar detta till etthundrafemtio procent lyckat resultat.

Först ut i mitt husmansmaraton är klassikern pytt i panna. Det känns som att samtliga kulturer har sin egen version av detta fenomen. Man öppnar kylskåpet, kliar sig i huvudet, plockar ut allt man har utan minsta tanke på om det passar bra tillsammans eller ej och slänger ihop till något som i slutändan ska likna middag. I Sverige lyder, som bekant, titeln på denna kylskåpsrensning "pytt i panna". Fabulöst. Men lika otäckt näringsfattig som den färdiga pytt i pannan på påse är (som sambon demonstrativt envisas med att äta så fort jag inte är hemma och kreerar middagsskapelser. Jag undrar ibland om det ligger en tanke bakom det där. Jag menar, jag kan ju inte låta karln dö av näringsbrist. Därför lagar jag mat. Eller ja. Lite för att det är jävligt roligt också. Men det behöver ni ju inte säga till honom), lika sprängfylld med näring kan pytt i pannan vara om man, som alltid, lagar maten från grunden och väljer rätt råvaror.

Jag måste dock erkänna att jag inte alls bara har tömt kylen när jag gjorde min pytt i panna. Den är tvärtom väldigt genomtänkt. Jag hoppas att ni förlåter mig. Resultatet är i alla fall en riktigt välsmakande proteinibomb som passer utmärkt som post workout meal. I min pytt har jag valt att kasta ner kyckling, stekfläsk, zucchini, potatis, sojabönor och gul lök. Byt gärna ut kyckling och stekfläsk mot halloumi; det hade säkerligen blivit gudomligt. Tricket är att bryna allting för sig, för att sedan låta det gotta ihop sig en bra stund i en generös mängd rapsolja. Som sig bör serveras pytt i pannan med ett ägg eller två. Vill man ha inlagda rödbetor är det naturligtvis också en utmärkt kombination, men gör gärna inläggningen själv. Det här med att undvika det dolda sockret, ni vet. Tips från coachen: skippa sockret i maten och ta en kaka efteråt istället.



Proteinpytt med kyckling och zucchini
Portioner: 4

Ingredienser
Pytt i panna
400g potatis
400g kyckling
En gul lök
En bit stekfläsk
En stor zucchini
Ett halvt paket sojabönor
Ca 4 msk rapsolja

Tillbehör
8 stekta ägg
Lite halverade körsbärstomater

Gör såhär
Börja med att koka delikatesspotatis med skal, om du inte råkar ha överbliven kokt potatis i kylen redan. Skär zucchinin i tärningar och hacka löken. Låt lök och zucchini få lite färg i pannan. Tillsätt sojabönor. Salta och ställ åt sidan. Skär även kycklingen i tärningar och bryn tärningarna med rejält med grillkrydda och salt. Ställ även kycklingen åt sidan. Skär stekfläsk i tärningar (ni börjar fatta det här med tärningar va?) och bryn det. Låt det därefter rinna av på hushållspapper. När potatisen är kokt, tärna den och stek så att bitarna får fin yta. Häll ner samtliga ingredienser i samma panna tillsammans med rapsolja och låt smakerna gå ihop. Stek under tiden ägg på vilket vis du nu behagar dina stekta ägg. Lägg lite bladspenat i botten på tallrikarna, häll på pytten och toppa med äggen. Klart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar