tisdag 7 mars 2017

Att ta sig tid

Med risk för att upprepa mig måste jag poängtera hur extremt lite tid jag har på vardagarna. Egentligen går inte mitt dygn alls ihop på 24 timmar. Det ska jobbas, tränas hästar, sovas, lagas mat, städas, tvättas, handlas och allt annat vardagsligt tjafs. Ovanpå detta ska man dessutom få in ett gympass också. Många tycker att det faktum att jag faktiskt får ihop min vardag hyfsat är ett rent under. Från mitt perspektiv har jag å andra sidan väldigt lite förståelse för människor utan tidskrävande satsningar eller hobbys som ändå inte "orkar" eller "har tid" att träna. Det handlar inte om att HA tid. Det har alla. Det handlar om att TA sig tid. Tar man sig den tiden, hur motigt det än känns och hur stressad man än är, får man det tusenfaldigt tillbaka. Låter det motsägelsefullt? Låt mig förklara.

Under snart två års tid har jag tränat tung styrketräning 4-6 gånger i veckan och nu kan jag faktiskt inte tänka mig att vara utan det. Det är något med att pusha mig själv som gör mig lycklig. Att känna hur stark man är, både fysiskt och mentalt, och hur det utvecklas för varje dag. Efteråt får jag ett skönt lugn i kroppen. Jag blir glad och energisk. Energiboosten efter ett träningpass är inte att leka med, något jag aldrig hade kunnat tro före jag började träna. Att ta mig tid att träna gör att jag orkar med resten av dagen, kan vara mer effektiv och kan hantera motgångar på ett betydligt bättre sätt. Jag blir skarpare i huvudet, presterar bättre och kommer lättare in i mitt flow där ingenting kan stoppa mig.

För att på ett så smidigt sätt som möjligt få in min träning i dagspusslet har jag valt att träna på morgonen. Jag går upp, gör kaffe, drar på mig träningskläderna, sätter mig i bilen och kör till gymmet. På de 15-20 minuterna hinner jag vakna och tagga till. Så pass tidigt är det både minimalt med trafik på vägarna och folk på gymmet = sparar tid. Efter träningen fixar jag mig snabbt, åker till jobbet och äter frukost framför mejlen. Jobba och äta frukost samtidigt = sparar tid. Jag ser också alltid till att träna så effektivt som möjligt och tränar därför aldrig mer än 45-50 minuter åt gången. Mindre vila och mer pannben. Det frigör mer endorfiner, bygger muskler och skapar ett jävlar anamma. Så mitt råd till er stressade, prestationsdrivna syskonsjälar därute med alldeles för många bollar i luften - investera i er själva en timme och få mångfaldig utdelning i form av energi, fokus och mental styrka.

Dagsfärska bilder från morgonens benpass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar