tisdag 14 mars 2017

Benpass med gummiband

Jag var länge väldigt skeptisk till användandet av gummiband på gymmet. Jag vet faktiskt inte helt varför. Kanske blev jag avskräckt av all icke-träning som s k "fitnesstjejer" sysslar med för att kunna posta bilder och klipp på Instagram (nu menar jag inte folk som faktiskt tävlar i fitness. Utan de tjejer som lever på grönt te och gurka och vars "träning" består av gymselfies och rumpövningar med egen kroppsvikt). Det är faktiskt väldigt synd att denna tveksamma kategori människor har ockuperat gummibanden som träningsredskap, för nu vet jag ärligt talat inte hur jag skulle kunna utföra ett benpass utan gummiband. Det är ett oöverträffat sätt för att med minimal ansträngning aktivera önskad muskelgrupp. Jag använder gummiband i nästintill samtliga tunga övningar för att få rätt kontakt och lägger även in det i supersets för att få pump (vadå, är bara ärlig). Det viktiga är att ha ett gummiband med rätt motstånd. Jag gissar att många använder sig av för mesiga gummiband. De ska vara riktigt styva, otympliga jävlar och man ska absolut inte kunna gå med dem runt benen. Så alla ben- och rumpgainsintresserade: ragga tag i ett riktigt stenhårt gummiband, träna tungt och känn gumpen brinna. Önskar ni se filmer på övningar är det bara att hojta till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar