fredag 31 mars 2017

Järnbrist - tips på tillskott!

Godmorgon fredag! Har ni haft en bra vecka? Min har varit minst sagt körig. Mitt i allt jäktande har jag insett att min trötthet som jag känt av ett par veckor (men ignorerat och kört på ändå) troligen beror på både pollenallergi och järnbrist. Pollenallergin kom så tidigt i år att jag blev helt tagen på sängen. Allergitabletter ska ju helst tas en månad i förväg för att man ska klara sig undan den värsta perioden något sånär sympomfri. Men till mitt försvar måste jag säga att behöva börja ta sina pollenallergitabletter i februari känns helt bakvänt. Då är det ju vinter? Jag har alltså inte tagit mina tabletter i tid som en ordentlig flicka och får nu lida sviterna av elakartad vårvinterpollen. Stackars mig.

Sedan är det också synd om mig som har väldigt svårt att ta upp järn. Som att man inte blev tillräckligt trött av pollenallergin. Mina järnnivåer har inte precis blivit bättre av att äta en mestadels vegetarisk kost. Tydligen har kroppen lättare att ta upp järn från animaliska produkter än det järn som finns i grönsaker, nötter och baljväxter. Dessutom är järnupptaget beroende av massa annat tjafs. Det tas upp bäst tillsammans med C-vitamin, men hämmas av kaffe/te (särskilt i samband med måltid). Starka järntillskott pallar inte min mage, så det är tyvärr inte heller att tänka på. Suck. Väldigt manga kvinnor lider av järnbrist, så om du känner dig trött och orkeslös kan det vara värt att kolla upp.

Det man kan äta för att få i sig mer järn (förutom lever då...) är;
- Pumpakärnor (15mg/100g)
- Sesamfrön (14,6mg/100g)
- Mörk choklad (13,3mg/100g)
- Sojabönor (8,4 mg/100g)
- Kikärtor (6,9mg/100g)
- Solrosfrön (6,8mg/100g)
- Linser (6,8mg/100g)
- Cashewnötter (6 mg/100g)
- Fiberhavregryn (5,5mg/100g)
- Spenat (2,7mg/100g)

Sen är det givetvis lättare att få i sig 300g spenat än 100g pumpakärnor. Nötter är generellt sett väldigt rika på mineraler och spårämnen, men man äter oftast inte tillräckligt stor mängd för att det ska ge någon effect. Men lägger man samman dessa livsmedel kommer man troligen upp i en hyfsad järnhalt.

Allmänt att tänka på för att underlätta järnupptaget:
- Ät järn med C-vitamin. Ät en paprika eller citrusfrukt till måltiden.
- Undvik kaffe/te direkt efter maten
- Dra ner på mejeriprodukter som hämmar upptaget
- Laga gärna mat i gjutjärnspanna som avger järn vid stekning

Sen tycker jag också att man bör komplettera med ett bra järntillskott. För de som klarar av att dricka blutsaft är detta jättebra och snällt mot magen. För oss som spyr av blotta tanken är det bättre med ett piller. Jag har tidigare fått järntabletter utskrivna, men de var på tok för starka för min känsliga mage. Nu har jag emellertid hittat en sort som magen gillar. Det är från apotekets eget märke och är berikat med vitamin C för att underlätta upptaget.

Sådär. Nu har jag fått gnälla lite och vägt upp gnället med lite tips. Hoppas att ni godtar min kompensering. Ha en trevlig fredag hörni, själv lär min fredagsmiddag bli kall havregrynsgröt i stallet...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar