fredag 3 mars 2017

Kolhydrater och styrketräning

Kolhydraternas vara eller icke vara i samband med träning - ett tämligen omtvistat ämne.  Åsikterna haglar och man kan inte ens luta sig tillbaka på forskning i frågor som denna. Kriget om kolhydraterna är nästintill trosbegrundat och utkämpas på medeltidsvis med facklor och högafflar mot alla som inte är av samma åsikt som en själv. Jag är emellertid en person som verkligen vill VETA hur saker och ting ligger till. Det hör väl till en ingenjörs karatär, antar jag. Jag vill ha fakta. Svart på vitt. Jag har ett starkt behov att veta det optimala tillvägagångssättet, den rakaste vägen till pokalen - sen om jag har tänkt efterfölja det i praktiken eller inte är en helt annan sak. Troligen inte, eftersom en måste leva lite också.

Det finns många anhängare av samtliga läror om kost och träning, alltifrån de som tycker att man måste ha 65E% kolhydrater för att få resultat av sin träning likväl som de som anser att man bör träna på fakir. Det finns vettiga argument för båda lägren. Läger LCHF anser att det trots allt är protein som bygger muskler och när man har ställt om kroppen till fettdrift är det inga problem varken med energin på träningarna eller optimal muskelbyggnad. Läger HCLF säger i sin tur att kolhydrater är nödvändigt för att stimulera muskelbyggnadsprocessen. Det finns dessutom exempel där båda kosthållningarna har "funkat", även om det är mindre vanligt med LCHF bland hårt tränande. Även LCHF-förespråkaren Jonas Bergqvist nämner i sin bok "LCHF och träning" att kroppen behöver en viss mängd kolhydrater vid hård träning - men hur mycket kolhydrater? Och vad är hård träning? Gäller det styrketräning eller endast konditionsträning? Är det endast prestationsförmågan som nersätts eller gäller detta också förmågan att bygga muskler? Frågorna väller över och svaren är få.

Vad ska man då göra för att råda bot mot denna totala förvirring? Vad är det enda man kan göra, som faktatörstande mat- och träningsnörd i jakt på de rätta svaren? Man testar. Använder sig själv som försökskanin. Ta det lugnt, jag har inte ätit fakir eller ens strikt LCHF och jag har inte vältrat mig i vitt ris och pasta. Jag har gett "normal" LCHF ett år. Innan dess åt jag helt kolhydratbaserat ett år. Båda åren var med tung styrketräning och viss konditionsträning samt ridning. Jag har under den här perioden styrketränat ungefär 4-6 ggr/vecka och ridit dressyrpass 1-2 ggr/dag.

Resultaten då? Jag upplever inte alls samma träningsresultat på LCHF (20-30g kh/dag) som på en kost med mer kolhydrater. Energinivån under träningspassen upplever jag dock som densamma som på en kolhydratsbaserad kost. Dessutom har en kolhydratreducerad kost (alltså varken LCHF eller kolhydratsbaserat) väldigt många andra fördelar på kroppen, vilket gör att jag mår bättre på en mindre mängd kolhydrater. Nu äter jag kanske 100-150g kh/dag och känner mig betydligt tightare i kroppen än på ren LCHF. På så vis får jag kolhydraternas fördelar vad avser muskeltillväxt, men fettets fördelar för längre mättnadskänsla och hormonell balans. Det är garanterat inte samma för alla vilken kolhydratsmängd som är optimal vid träning, men detta är vad som har fungerat för mig. Jag har gett båda lägren en ärlig chans och landat exakt mittemellan. Jag utesluter ingenting och då fungerar min kropp optimalt. I slutändan handlar det nog bara om att komma fram till vad som funkar för en själv, när allmängiltig fakta lyser med sin frånvaro.


Nästan på dagen ett år sedan, där jag precis hade gått över till LCHF. Hint till mig själv: dags att ta nya formbilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar