torsdag 30 mars 2017

Matvaror att ha hemma vid akut hungersnöd

Apropå mitt inlägg om att sänka kraven i stressiga perioder tänkte jag ta upp att det givetvis också gäller andra typer av ambitioner. Ambitioner om att äta välplanerade, välkomponerade middagar, exempelvis. Jag är en sådan människa som på söndagen planerar veckans måltider med stor omsorg. I den stundande veckan ska utrymme finnas för att testa alla nya receptidéer likväl som det ska passas ihop med min hektiska vardag. Den här veckan insåg jag snabbt att andelen jobb och tidskrävande aktiviteter med råge översteg den tid jag ansåg att jag hade för att lägga på matlagning och receptskapande. Alla inplanerade måltider får därför invänta bättre tillfälle. Nu handlar det om att klara av vardagen utan att tumma på att äta näringsrikt. Jag menar, nu om någonsin behöver kroppen rätt bränsle för att orka. Inte riktigt rätt läge att köpa hem Billys.

Vid sådana här situationer är jag tacksam över att jag har bunkrat upp med livsmedel för nödsituationer. Det finns faktiskt ganska många bra sådana som man kan slänga ihop en nyttig måltid av inom tio minuter. Allting behöver faktiskt inte alltid vara regelrätta "maträtter" eller "recept". Jag har tre topp-kategorier för hälsosam snabbmat utan direkt recept; sallad, pasta, wok och omelett. Min absoluta favorit är att blanda bönpasta med pesto (eller köra naturellt) och toppa med stekta grönsaker och stekt halloumi, smulad feta eller hyvlad parmesan samt lite cashewnötter eller pinjenötter. Pizzaomelett (omelett med tomatsås och mozzarella) är också grymt gott och extremt snabblagat. En sallad är ett säkert kort som går att variera i oändlighet där man inte ens behöver sätta på spisplattan. Har du alltså antingen någon form av sallad, pasta och ägg hemma, samt kompletterar med lite grönsaker och ost, är du safe (och dessutom vego).

Livsmedel man alltid måste ha hemma enligt Maid in the kitchen:

- (Bön)pasta. Valet är givet. Nyttigt och svingott. Klart på några få minuter.
- Ägg. Som bas i omelett eller äggröra.
- Ost med lång hållbarhet. Fetaost, halloumi, parmesan och mozzarella är mina favoriter att alltid ha ett litet lager av i kylskåpet. Används som topping på bade sallad, pasta och omelett.
- Sallad, typ babyspenat eller rucola. Något som håller sig fräscht i minst en vecka.
- Lite olika grönsaker som zucchini, aubergine, paprika, småtomater, morötter, svamp, lök mm.
- Färdig pesto. När man inte hinner/orkar göra egen finns det faktiskt färdig dito som bara innehåller schysta ingredienser. Detta gäller givetvis olika krämer av soltorkad tomat, svamp och dylikt. Kolla Kung Markatta eller Urtekram. Godis att blanda i pastan.
- Bönor i tetra. Topping på sallad eller pasta, eller varför inte i en grönsakswok?
- Frysta grönsaker, typ spenat, sojabönor, broccoli, haricots verts mm. Tinas ultrasnabbt i stekpannan.
- Krossade tomater/tomatpuré att ha som pizzasås, bas i tomatsås eller något annat
- Nötter. Topping på ALLT. Gör verkligen varenda rätt lite godare och lite mer näringsrik.


Såhär kommer mina kvällar (i bästa fall) att se ut ett tag framöver. En skål snabbmat à la Maid in the kitchen och ett sista jobbrace före sängdags. Bönpasta med grön pesto, stekt lök och paprika, stekt halloumi och cashewnötter. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar