torsdag 9 mars 2017

Så får du bort sötsuget på tre minuter!

Lösning: Tryck en alldeles för stor godispåse, bli illamående, få ångest, and watch the sötsug disappear.

Nja.

Tyvärr. Jag får erkänna mig besegrad. Jag har inte utarbetet någon världsomskakande ny metod för att bli av med sötsuget en gång för alla. Hur man med minsta möjliga ansträngning blir av med sötsuget är rubriker som länge har toppat olika hälsoartiklar och mig veterligen har ingen metod än fått något riksomfattande genomslag. Jag övertygad om varför. Media skapar ett problem av något som egentligen inte är ett problem. Vadå, sötsug är väl ett jättestort problem, tänker du nu. Jag håller definitivt inte med.

Som jag ser det är det inte själva sötsuget som är problemet. Sötsug är ju ett upplevt sug efter något sött. Sötsug i sig berör inte begreppet mängd. Rent teoretiskt skulle sötsuget kunna botas med en ruta choklad. En liten godisbit. En tesked nutella. Är det enbart den söta smaken som suget berör skulle det dessutom lika gärna gå bra med en klunk Cola Zero eller BCAA, vilket hade inneburit att inte ens blodsockret eller kaloriintaget hade påverkats av sötsuget. So what om du får sötsug varje dag, men kan bota det med en klunk aminosyror? Ett icke-problem, i min värld.
 
Om nu inte sötsuget är ett problem, vad är då problemet? Jo, kära läsare, problemet som jag ser det är istället fenomenet hetsätning. Det är när man hetsäter socker, godis, choklad, glass, kakor som man faktiskt har ett problem. Ingen har ett problem med att äta en ruta choklad. Men snackar vi att trycka 200g på tre minuter bör man börja fundera. Min definition av hetsätning är när jag istället för att vara behagligt mätt och nöjd efter en måltid blir illamående, får hjärtklappning och väldigt stark puls, extraslag på hjärtat och sväller upp som en falukorv. Inget man vill uppleva, med andra ord.

Även om jag inte har någon mirakelmetod eller ett piller att erbjuda er i kampen mot sötsug och hetsätning har jag faktiskt några knep som har hjälpt mig och många andra mot detta tillstånd av okontrollerat moffande.
 
  • Var i balans. Jävligt lätt att bara vara det, eller hur? Det jag menar är att man ska sträva efter en balans som täcker samtliga delar i livets pussel. Sömn, mat, träning, stress, relationer. Allting hänger ihop. Sötsug och hetsätning är styrt från hjärnan. Det handlar om känslor, inte om något reellt behov. Är man i balans, har låga stressnivåer, känner sig tillfreds med livet i stort och har det mesta under kontroll är det mindre troligt att man får överdrivna cravings.
  • Ät dig mätt, ät regelbundet och ät samtliga makronutrienter. Simple as that. Detta är en förutsättning för att slippa hetsätning. Hur många mål per dag man bör äta samt hur mycket av varje makronutrient man bör få i sig är däremot helt individuellt. Här får man testa sig fram till vad som passar en själv och vad ens kropp svarar bäst på.
  • Släpp alla förbud. Förbud triggar fixering som triggar hetsätning. Att släppa förbud skapar istället ett lugn i själen. Jodå, man FÅR äta godis, pasta och vitt bröd även i en hälsosam livssil. Ät allt, men inte alltid. Återigen, sträva efter balans. I en balanserad livsstil är målet att äta precis vad man vill och vara mätt, nöjd och glad.
  • Dra ner på snabba kolhydrater. Jag säger dra ner på, inte undvik, för att följa upp punkten ovan. Man bör dock ha koll på att det (föga förvånande) är snabba kolhydrater, gärna i kombination med fett, som generellt sett triggar hetsätning. Det är liksom betydligt svårare att trigga på kyckling och broccoli. 
  • Lär känna dina triggande situationer. Är det när det har gått för länge mellan måltiderna? I TV-soffan? På släktkalaset? Min egen största trigger är utan tvekan TV-soffan. När jag väl har parkerat häcken i soffan framför en serie (en gång i veckan, max) vill jag hemskt gärna ha något gott att stoppa i munnen. När jag väl har börjat äter jag tills det är slut. Godispåsen, chokladkakan, byttan med B&J, you name it. Trots att pulsen dunkar i öronen ochh illamåendet trycker i halsen fortsätter jag att äta. Inte hållbart. Min lösning: Jag äter mig först ordentligt mätt på middagen, tar inte med mig något ätbart i soffan och dricker en kopp te istället. Varmt och lite sött ger en behaglig känsla i kroppen och suget avtar. Min sekundära trigger är hotellfrukost. Jag vill ta MASSOR av ALLT och har en viss övertro på min egen ätarförmåga, i alla fall i relation till mättnadskänslan. Min lösning: Jag fortsätter att ta av allt men minskar mängden. Om jag vill ha mer av något kan jag hämta mer av det senare. När jag väl är mätt kommer jag inte att gå en vända till. Det är inte lika lätt att gå och ta mer när man redan är övermätt som det är att bara trycka i sig det som redan ligger på tallriken.
  • Lär känna din mättnadskänsla. Det här är det som har funkat överlägset bäst för mig. Att inte känna när man är mätt förrän det är försent är en väldigt vanlig anledning till hetsätning. Det är också därför jag lätt överäter i TV-soffan. Jag stoppar mekaniskt godis i munnen och tänker inte på att mättnadskänslan smyger sig på förrän det är för sent. Lösningen på detta är att stanna upp och verkligen känna efter. Är jag mätt nu? Fortfarande hungrig eller bara sugen? Ät långsammare, fokusera på det du gör och vad det smakar. Då njuter du mer av maten samtidigt som du uppfattar mättnadskänslan när den väl kommer.
  • OM det ändå inträffar, trots alla mina grymma tips ovan - DET ÄR OKEJ! Försök att inte stressa över det. Alla är människor och alla går ibland över gränsen. Ta det som en lärdom istället. Mat är en alldeles för stor källa till njutning för att få det förrstört av hetsätning och tjafs. Man ska må BRA av att äta, inte dåligt. Ibland blir det för mycket av det goda, men det är faktiskt inte hela världen. Jag lovar.

Throwback till två underbara hotellfrukostar: den ena på Gran Meliá Victoria i Palma de Mallorca och den andra på Upper House i Göteborg. Två frukostbufféer att verkligen göra djupdykare i...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar