fredag 14 april 2017

Jag behöver en socker-detox!

På tal om choklad, bakning och nutella... Jag ska erkänna en sak för er. Jag behöver en socker-detox; och en rejäl sådan. Den senaste tiden har jag totalt spårat ur vad gäller sötsaker. Den där berömda balansen som jag pratar om hela tiden? Borta. Poff. Spårlöst försvunnen. Nu när jag av olika anledningar inte har kunnat träna som jag brukar känner jag att det inte är lika viktigt att sköta kosten. Japp, det är en stor nackdel med att vara en allt-eller-inget-människa. Utan träning kan jag varken uppnå mina hälsomässiga, fysiska eller välmåendemässiga mål, oavsett hur bra jag äter. Min hjärnas slutsats: might as well trycka 200 g Marabou och ett helt rör Oreos till "lunch" (tyvärr ingen överdrift). Har man slarvat på lunchen är kosten ändå förstörd för dagen och då kan man ju lika gärna sleva i sig ett paket Ben&Jerry's i soffan på kvällen... Plötsligt är man fast i sockerkarusellen, ser sig förundrat omkring och undrar hur fan man kom dit egentligen.

Men nu drar jag i nödbromsen. Jag har ingen lust att förstöra min kropp, min mentala balans och allt hårt slit genom att dra på mig ett sockerberoende. Att jag dessutom i denna period har fått sämre hy, sköra naglar och dragit på mig en virusinfektion är kanske inte en tillfällighet. Jag känner mig också svullen i kroppen, har oftare hjärtklappning och sover uruselt. Ni hör ju. Såhär kan vi inte ha det. För att "avgifta" mig hade jag inte tänkt att göra någon regelrätt detox, utan helt enkelt avstå från allt sött under en period för att vänja av kroppen vid socker. Detta gäller även sötningsmedel, eftersom det är upplevelsen av sött som triggar överätning av socker. Är jag i balans njuter jag gärna av något sött emellanåt och varierar då mina sötningskällor mellan naturligt socker (frukt, honung, agavesirap), naturliga sötningsmedel (stevia, björksocker) och ekologiskt rårörsocker. I nuläget triggar det mig emellertid att okontrollerat häva i mig mängder vanligt socker tills jag nästan spyr. Inte riktigt hållbart.

Nu väntar alltså ett par tuffa dagar innan min kropp har vant av sig vid allt godis, glass och choklad. Jag ska bekämpa detta med mycket bra, näringsrik mat samt livsmedel som har hög syra (minskar sötsug). Jag vet ju att suget försvinner på ett par dagar, vilket gör det hela betydligt lättare. Det, plus världens bästa mentala inställning, kommer nog att få mig i balans igen. Nu kör vi!

Typ världens godaste och maffigaste cheesecake jag gjorde i sensomras: browniebotten, oreocheesecake och nutellatopping. Mmm... Helt fel bild i sammanhanget kände jag nu. RESIST, Miranda!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar