torsdag 20 april 2017

Kickstart! Projekt comeback + overnight oats

Hörni! Är ni taggade på projekt comeback efter påsken? Nu börjar jag äntligen friskna till efter min påskförkylning och har nu avverkat två lugna halvtimmespass på gymmet för att komma igång. Både kondition och styrka sackar givetvis, men trots klenhet och flåsande lät inte endorfinerna vänta på sig. Min kropp tackar mig verkligen för att tränar och nej, jag kan inte må som bäst utan regelbunden träning i mitt liv. Nu känner jag mig otroligt taggad på att satsa på att boosta min kropp och mitt välmående till max. Givetvis får ni följa projekt comeback här i bloggen! Jag kommer att börja med en rad nya kosttillskott och rutiner, plocka bort vissa tillskott och ändra lite i min kosthållning. Jag har svävat iväg en hel del det senaste och det är givetvis fine, men eftersom min kropp mår som bäst på en paleobaserad kost är det också det jag ska försöka att återinrikta mig på. Mycket nyttiga fetter, bra kolhydrater, lågt i mejerier, ren och näringstät mat. Inga tillsatser, inga konstigheter. En återgång till att utgå ifrån detta tänk kommer framförallt att innebära en förändring i min frukostrutin och i min konsumtion av sötningsmedel och proteinpulver; men mer om det i ett annat inlägg.

En sak som jag har inkluderat i min morgonrutin är att dricka varmt citronvatten. Det får verkligen igång vätskeflödet och väcker kroppen på ett fantastiskt vis. Att dricka ljummet citronvatten på morgonen underlättar matsmältningen, bekämpar de skadliga fria radikalerna som bildas i kroppen, sätter fart på kroppens avgiftningssystem, sänker blodtrycket och verkar stressdämpande. Hur bra som helst, eller hur? Jag sveper ett glas medan jag fixar i ordning mig för gymmet och tar en kaffe med mandelmjölk med mig i bilen som pre-workout. Idag blev det en extra lyxig frulle efter gymmet, då jag fortfarande hade en klick lemon curd och lite mandelsmul kvar sedan måndagens påskmiddag. Detta serverade jag till overnight oats med vaniljsmak. Scrolla ner för recept!


Overnight oats - grundrecept
Portioner: 1

Ingredienser
Overnight oats
1 dl fiberhavregryn
2 msk chiafrön
1 krm vaniljpulver
Lite salt
2 dl kokosdryck
2 msk proteinpulver, valfritt

Gör såhär
Blanda allt och låt svälla en stund. Rör därefter om igen. Låt stå över natten. Toppa med vad du vill! Här har jag toppat med lemon curd och mandelsmul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar