tisdag 4 april 2017

Nyttigt lowcarb bröd - pones

När jag vill baka ett gott, brödigt lågkolhydratsbröd som tar sammanlagt 20 minuter att skapa från scratch till färdigt bröd - då gör jag pones. Eller pofiberbullar, om man vill vara lite mer explicit. Det är supergott, glutenfritt och mejerifritt (men inte veganskt då, eftersom det innehåller en herrans massa ägg). Med massa nyttiga fibrer, protein från äggen och hälsosamt fett från kokosoljan blir de värsta hälsobullarna. Brödet gör sig hur som helst utmärkt till soppan, frukosten, mellisen eller när som helst när man är sugen på macka. Jag har även testat att lägga bullarna i smörgåsgrillen (japp, det funkar. Om man använder våld för att få locket mer stängt än öppet. Lite meckigt men fruktansvärt gott med smält ost. Mmm). Användningsområdena för de här små söta frallorna är alltså alldeles för många för att INTE kavla upp ärmarna och svänga ihop en smet ögonaböj.


Pones (pofiberbullar)
Portioner: 6

Ingredienser
Pofiberbullar
2 dl pofiber
5 ägg
1 msk fiberhusk
2 msk deodiserad kokosolja
2 tsk bakpulver
Lite salt

Gör såhär
Sätt ugnen på 200 C. Vispa äggen luftiga (tar några minuter). Smält kokosoljan. Blanda i pofiber, fiberhusk, bakpulver och kokosolja i äggen. Smaka av med salt. Låt smeten svälla 5 min. Blöt sedan händerna och "forma" sex bollar (smeten är ganska lös och luftig så jag bollar dem fram och tillbaka i händerna) och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Strö över lite vallmofrön och grädda 15 min. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar