fredag 19 maj 2017

Ändrat träningsupplägg

Häromdagen var det exakt två år sedan som jag köpte mitt livs första gymkort. Sedan den dagen har jag hängt på gymmet 4-6 dagar i veckan (med undantag för sjukdom) och fullkomligt älskat det. Under de här två åren har jag ändrat min fysik enormt mycket tack vare styrketräningen. I perioder har jag dessvärre ätit ofördelaktigt (för lite kalorier, för lite fett, för lite kolhydrater) vilket har minskat resultatet av allt slit, men i det stora hela har det hänt otroligt mycket med min fysik sedan den där dagen i maj 2015. Nu, efter två års styrketräning med fokus på att bygga muskler, känner jag att min målbild har ändrats. Jag är inte längre jätteintresserad av att ta nya PR i marklyft eller att bygga stora axlar. Min rörlighet och smidighet har blivit lidande av den relativt enformiga träningen. Dessutom saknar jag att få komma upp i flås ordentligt och verkligen svettas så det stänker (gross, jag vet).

Nu känner jag en längtan efter en annan typ av fysik. Det är emellertid inte en målbild som kommer att visa sig särskilt mycket visuellt.  Jag vill istället bli rörlig, vig, explosiv, smidig och stark med en balans och en bålstabilitet som sällan skådats. Jag vill kunna stå och gå på händer, kunna högreppa chins, dips och pullups, göra muscle-ups, gå ner i spagat och brygga... Och samtidigt ha synliga abs och en röv av stål. Har ni en bild framför er nu av en välmusklad ballerina-ninja? Då tänker ni helt rätt. För att uppnå den här nya fysiken är jag givetvis tvungen att ändra mitt träningsupplägg. Över tid gissar jag att det kommer att ändras ganska rejält från hur jag har tränat tidigare, men som det är nu har jag börjat med att smyga in intervaller efter styrketräningen, stretching efter varje pass och bytt ut 1-2 överkroppspass till ren HIIT-träning. Mina två benpass kommer dock att remain the same (för att bibehålla röven av stål. Mycket viktigt 2017).

Efter den här lilla förändringen har jag till min förskräckelse insett att jag är sjukt stel, har sjukt dåligt flås och är sjukt svag i övningar med egen kroppsvikt. Dags att ändra på det, med andra ord. Jag kommer att hålla er uppdaterade om min progress och visa exempel på träningspass, om ni efter att ha läst det här inlägget också känner att ni vill bli explosiva ballerinaninjas. Vet ni vad? Nu kör vi.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar