fredag 5 maj 2017

Hur håller man ett jämnt blodsocker över hela dagen?

Hur håller man sig mätt längre, undviker blocksockerdipparna och den där obehagliga, sugande känslan i kroppen som inte är direkt hunger utan endast signalerar otillfredsställdhet? Det finns två alternativ. Antingen kan man äta jämt. Ha ett konstant matflöde med en hand som mekaniskt för mat till munnen och käkar som aldrig slutar tugga. Detta lär emellertid bli märkbart opraktiskt och genererar troligen både oönskad viktuppgång och munhälsa av otrevlig status. Det man istället kan göra är att försöka få till en mix av att tänka till och att go with the flow. Med "go with the flow" menar jag givetvis att lyssna på kroppen (igen!). Det är otroligt viktigt att försöka skilja på hunger och sug. Jag får sug av att vara uttråkad, att äta för lite kolhydrater, att äta för lite fett, att vara stressad, och så vidare, och så vidare. Men detta kan jag undvika genom att planera och tänka smart. Här är mina bästa tips!

- Starta dagen bra. Detta är så klichéartat och uttjatat att 100 % av alla som läser detta garanterat redan har gäspat två ganger. Påståendet är emellertid inte mindre sant för det. Börjar jag morgonen med ett högt vätskeintag för att därefter äta en rejäl frukost med protein, fett och kolhydrater sätter jag standarden för hela dagen. Väntar jag 2-3 timmar med att äta frukost, så att den värsta insulintoppen har klingat av, blir det ännu bättre. Min allra bästa morgonrutin är när jag börjar med ett stort glas citronvatten, tar en kaffe med en skvätt mandelmjölk, tränar och dricker 750 ml BCAA, väntar ca 30 minuter och SEN äter frukost. Då har jag en riktigt bra vätskenivå i kroppen och har hunnit bli hungrig, inte bara sugen. Blir min morgonrutin bra undviker jag oftast sug, orkeslöshet och otillfredsställdhet under resten av dagen. När jag en morgon bara drack en smoothie bestående av enbart frukt fick jag brottas med hunger och sug exakt hela dagen och hamnade tillslut med både Marabou och glassbytta i soffan. Så underskatta inte betydelsen av en bra morgon- och frukostrutin!

- Drick! Jag har redan hintat om det i punkten ovan, men det är otroligt viktigt att hålla en hög vätskenivå. Vätskan fyller upp magen och gör att man enklare kan skilja på hunger och sug. Jag satsar på att dricka ca 2,5-3 liter per dag.

- Ät lagom med fett och kolhydrater för din kropp. Här får man, återigen, testa sig fram. Inga genvägar. Timingen är också otroligt viktig. Jag mår bäst av att ha dagens högsta fettintag på lunchen. På så sätt får jag ingen blodsockerdipp på eftermiddagen. Min största mängd kolhydrater äter jag därför helst på kvällen, särskilt om jag ska träna på morgonen efter. Till frukost måste jag som sagt ha både fett och kolhydrater för att bli nöjd. Det har dock tagit mig sjukt lång tid att komma fram till detta. Ge inte upp!

Nu ska jag åka till stallet och fira fredag. Livet som hästmänniska! Efter det blir det gomat och ett glas rött. Visst kan man unna sig trots att det är project comeback. Hoppas att ni får en trevlig fredagkväll!

Förra helgens stekpannebröd paleostyle med getost, gurka, avocado, kalkon, rödlök och tomat. Smarr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar