måndag 29 maj 2017

Mitt kostupplägg!

Jag tänkte att jag skulle förklara mitt nuvarande kostupplägg. Hittills svarar kroppen otroligt bra - jag är betydligt piggare, sover bättre, är bra i magen, har fått minskat sötsug och bättre träningsresultat. Jag är därför riktigt taggad på vilka hälsofördelar jag kommer att se framöver om jag fortsätter på samma vis. Framförallt känner jag att detta är ett hållbart, långsiktigt tänk med otroligt god, varierad kost som jag lätt kan äta livet ut. Hur äter jag då? Som jag har skrivit förut äter jag paleobaserat. Med "paleobaserat" menar jag inte att jag endast lever på ägg, kött och sallad eller att jag slaviskt följer alla checklistor på internet över vad man "får" och "inte får" äta när man äter enligt paleo. Ni vet att jag skiter i sånt och att förbud inte fungerar på mig. Men jag utgår ändå ifrån grundtanken i paleokosten - ren, naturlig mat som är lågt i spannmål/gluten, mejeriprodukter, socker och tillsatser.

Vad är då mina undantag från paleo? Havre tycker jag är ett klockrent undantag. Havre är naturligt gluteinfritt och innehåller många näringsämnen och långsamma kolhydrater. Likaså baljväxter som bönor och linser, som också verkar antiinflammatoriskt. Jag ser heller ingen anledning till att inte äta gluteinfria spannmålsliknande livsmedel som quinoa, teff, amaranth eller dylikt. Ost från får- och getmjölk är det många som äter även på en paleokost, men ostar som mozzarella och parmesan är inte heller några dåliga val. Min kropp svarar hyfsat bra på mejerier så för min del är det ingen fara. Tjock, turkisk yoghurt utan tillsatser är också riktigt bra för kroppen och väldigt användbart. Sammanfattningsvis kan man säga att jag äter paleobaserat men inkluderar havre, bönor, quinoa, teff, turkisk yoghurt och vissa ostar.

Jag räknar inte kalorier. Jag räknar inte makronutrienter. Jag försöker få in en lagom balans av fett, kolhydrater och protein över dagen, med kolhydraterna fokuserade före och efter träning. Över lag äter jag kolhydratreducerat, med ett totalt dagsintag på kanske 50-150 g. Naturliga råvaror, inga tillsatser, inget tjafs. That's it.


Hur kan då en normal dag se ut?

Jag äter normalt sett tre stora mål per dag. Jag gillar att äta mig mätt när jag äter, älskar stora portioner och tycker faktiskt att småätande enbart gör mig hungrig. Dessutom hinner man bli ordentligt hungrig till nästa mål och inte bara sugen = maten smakar otroligt mycket bättre. I could go on forever om fördelarna med en låg måltidsfrekvens, men det här skulle bara vara en kort förklaring till varför jag normalt sett inte äter mellanmål så jag sätter punkt här. Detta representerar en dag som jag tränar och därefter åker till jobbet. På helgerna går jag givetvis upp senare, äter en lyxigare frukost, tar kanske ett glas vin till middagen, gör en hälsosam dessert, tar en rawbar till fika... Men såhär ser 99 % av mina vardagar ut:

05:45 - Varmt citronvatten, kaffe med mandelmjölk.
06:45 - Träning + BCAA.
08:30 - Frukost. 3 ägg + grönsaker eller paleogröt på bland annat ägg, risprotein och banan. Det blir ofta någon form av ägg + frukt till frukost för att ägg mättar bra och frukt ger bra återhämtning efter träningen. Detta kan också innebära paleomackor, chiapudding, paleopannkakor eller något annat smarrigt.
12:00 - Lunch. 1 proteinkälla som kyckling/fisk/ägg/kött/bönor/ost, 1 fettkälla som olja/avokado/nötter och MASSOR av grönsaker. Jag menar verkligen shitloads. Det ska knappt få plats på tallriken. Folk ska kommentera det i lunchrummet.
16:00 - BCAA.
20:00 - Middag. Samma som lunchen, men med mer fokus på kolhydrater om jag ska träna morgonen efter. Rotfrukter och bönpasta är klara favoriter.
21:30 - Grönt te + kanske någon ruta mörk choklad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar