onsdag 24 maj 2017

Ost: supermat! Vilka ostar är bäst för hälsan?

Jag tror stenhårt på att många skulle må betydligt bättre om man drog ner på intaget av mejeriprodukter. Lägg märke till att jag skriver "dra ner på", inte "utesluta". Jag är ju inte för sådant, som ni vet. Men kroppen har generellt sett svårt att tillgodogöra sig mejeriprodukter och då särskilt mjölksockret laktos. Laktos påverkar blodsockerkurvan och insulinet och kan också trigga sötsug.  Vad avser proteinerna i mejeriprodukter verkar vassle påverka insulinet mer än andra proteiner och kasein ombildas till peptiden kaso-morfin, vilket kan skapa sämre koncentration och motorik.

Om man nu drar ner på mejeriprodukter över lag - vilka mejeriprodukter bör man då äta när man väl äter mejerier? Det finns faktiskt mejeriprodukter som främjar hälsan väldigt mycket och som man definitivt inte bör sluta äta. Vissa ostar, med låg laktoshalt, hör definitivt till denna kategori. Några är faktiskt så bra att jag absolut anser att de bör ingå i en paleobaserad kost, om än i måttliga mängder. Varför är då dessa ostar ett bättre val än hushållsost? Vi tar det från början.


Ost på får- och getmjölk
Getmjölk är en riktig supermjölk! Getost innehåller många nyttiga ämnen, som tryptofan (en beståndsdel i kroppens produktion av må bra-ämnena serotonin och melatonin), fosfor (viktig för näringsomsättningen), vitamin B2 (för kroppens energiproduktion), kalium (för musklernas funktion), samt vitamin B-6, A-vitamin, koppar och selen. Det har visat sig att regelbunden konsumtionen av getmjölk förbättrar järnnivåerna, eftersom den gör näring av järn och förbättrar förnyelse av hemoglobin. Getost är skonsamt för magen och innehåller relativt höga mängder probiotika, de så kallade nyttobakterierna som bland annat stärker immunförsvaret, motverkar tumörer och olika typer av magbesvär. Forskning visar att näring tas upp bättre ur getmjölk och att den kan sänka kolesterolvärdet tack vare sina höga halter av serumproteier samt de korta och långa fettsyrorna. Även fårmjölk har egenskaper i likhet med getmjölk. Den har låg laktoshalt, är mycket vitaminrik och innehåller även den tryptofan. Fårmjölken har mycket hög kalciumhalt och är väldigt rik på mineraler.

Vilka ostar är gjorda på får- och getmjölk? Det gäller givetvis i första hand världens godaste ostar fetaost och chèvre. Hit hör även pecorino, en hårdost gjord på fårmjölk, och såklart halloumi gjord på får- och getmjölk. Även Roquefort (blåmögelost), Saganaki (grekisk hårdost) och Manchego (spansk hårdost) är gjorda på mjölk från får och getter.


Parmesanost
Parmesanost, eller Parmiggiano Reggiano, är en italiensk hårdost med otroligt hög kalciumhalt - hela 1380 mg per 100 g ost. Just kalcium är väldigt viktigt att få i sig, särskilt för kvinnor. Dessutom påverkar det fettförbränningen. En studie visar att de som äter 2 200 mg kalcium per dag fördubblar förbränningen jämfört de som bara äter 700 mg kalcium per dag. Parmesanost är dessutom väldigt proteinrikt och innehåller faktiskt mer protein per 100 g än kött. Välj en variant som är lagrad länge (3 månader) för att undvika laktos.

Sedan finns det också visa ostar som har en naturligt hög proteinhalt i kombination med en naturligt låg fetthalt. Utöver detta innehåller de många vitaminer och mineraler. I denna kategorin hittar vi ostar som mozzarella och olika typer av färskost. Den nyttigaste mozzarellan är den lite finare (och dyrare) buffelmozzarellan, som är tillverkad av mjölk från buffel. Ricotta, naturell keso (4 %) och färskost utan tillsatser bör nämnas i denna kategori. Ingenting jag äter varje dag, men grymma då och då-alternativ när man väl äter mejerier.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar