torsdag 1 juni 2017

Lär dig älska intervallträning

Snälla, bli inte avskräckta av rubriken (jag hade blivit det). Missförstå mig rätt: Jag är INTE en av de människorna som springer två mil om dagen och med ett leende ger sig ut på en timmes intervallträning. Jag har, in fact, fullkomligt hatat all form av intervallträning sedan ungdomsårens beep-test (ger mig rysningar än idag). Det är väldigt synd, med tanke på att intervallträning är otroligt effektivt och har en väldans massa positiva effekter på kroppen. Det tränar upp flås och kondition utan att bryta ner muskelmassan, som lågintensiv kardiovaskulär träning tenderer att göra. Dessutom slipper man de evighetslånga träningspassen och river effektivt av cardion på en fjärdedel av tiden. Problemet? Den intervallträning jag hittills har utsatt mig för har varit långa intervaller, så pissjobbiga att jag har fått avbryta efter halva och tänkt "aldrig mer intervallträning".

Sedan ett litet tag tillbaka har jag hittat tabata. Det är ett koncept med väldigt korta intervaller och en hel cykel tar endast fyra minuter. Fyra minuter av ditt liv? Kom igen? Det allra bästa med tabata är att arbetscyklerna är så korta att man inte ens tänker på att det är jobbigt. Springa 20 sekunder - vila tio sekunder. Man hinner knappt börja springa innan det är dags att vila igen. Jag har fullt sjå att hålla koll på klockan och rätt som det är meddelar tabata-appen att cykeln är klar. What? Redan? Detta upplägg gör att jag inte hinner bli uttråkad och att jag kan pressa mig själv rätt rejält eftersom cyklerna är så korta; jag har hela tiden känslan av att "snart får jag vila". Man kan visserligen köra tabataintervaller på exakt allt, men jag rekommenderar varmt löpintervaller på bandet. Jag vet själv att jag aldrig hade pressat mig själv i de hastigheterna om jag bara hade sprungit rakt fram på en väg. Men när man väl har ställt in hastigheten rullar ju bandet och tja... då är det bara för benen att hänga med.

För första gången någonsin ser jag ärligt fram emot mina minuter på bandet och är riktigt taggad på att successivt orka mer, öka hastigheten och lägga till fler intervaller i cykeln. Har du erfarenhet av tabata? Om inte, give it a try!

Bild från i mars, har nog hänt lite sedan dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar