torsdag 31 augusti 2017

Project comeback

Det är den sista augusti och nu sätter vi punkt för sommaren, va? Jag är en höst- och nystartsmänniska ut i fingerspetsarna och välkomnar därför september med öppna armar. Jag har ju dessutom fått mig en väldigt konkret nystart i form av både nytt jobb och nya studier. De första föreläsningarna är avklarade och peppen bara sprutar ur öronen på mig: både inför själva utbildningen och det kommande exjobbet men framförallt inför det efterföljande livet med en teknologie masterexamen under armen. Förhoppningsvis blir jag kvar på högskolan även efter det, som PhD-student, men vi får helt enkelt se vart livet har tänkt ta mig om nio månader.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg lever jag just nu med rätt mycket obalanser i kroppen. Tidigare nyttighetsfixering/restriktioner och efterföljande hetsätning har medfört viktuppgång, sötsug, icke-fungerande mättnads/hungerkänslor och även skev självbild/utseendefixering. Därtill misstänker jag starkt att jag har endometrios eftersom jag har extrem PMS, mensvärk varje (!) dag i hela månaden, illamående flera dagar i veckan, mycket kraftiga blödningar osv osv. Kul va? Nej, såhär kan man ju inte riktigt leva och därför har jag nu tagit tag i situationen. Angående min misstänkta endometrios har jag ett besök hos gyn inbokat redan nästa vecka. Hoppas verkligen att jag kan få hjälp och påbörja någon slags utredning. 

Angående maten och hormonerna har jag faktiskt lagt om kosten mot LCHF-hållet igen. Anledningen till att jag "slutade" i vintras/våras var för att jag inte tyckte att jag fick tillräckligt stora resultat på gymmet. Med andra ord: jag fick för mig att jag byggde muskler snabbare på en kolhydratbaserad kost. I övrigt mådde jag fantastiskt med kroppen på fettdrift och hade lättare att fokusera, noll sötsug, bättre ork, balanserade hormoner, blev aldrig hangry eller panikhungrig och hade över lag en väldigt tillfredsställd, behaglig känsla i kroppen. Samt att jag åt FANTASTISKT god mat jämt (icke att förglömma, haha). Det var liberal LCHF som räddade min kropp efter att jag hade deffat (läs självsvält och extremt hård träning) i tre månader förförra hösten. Mina hormoner var då helt wacko, jag förlorade mensen och allt möjligt pga undernäring. Jag ställde då om till LCHF, gick upp ett par hälsosamma kilo (från att ha varit skinn och ben) och fick omedelbart ordning på hormonerna igen. Jag har aldrig varit så trygg och nöjd i min kropp och med mitt utseende som jag var den våren. Men tydligen var det viktigare att bygga muskler än att må bra...

Nu när jag har försökt att komma tillbaka från min obalans med "vanlig" mat (dvs mindre fett och mer kolhydrater) har det ärligt talat gått sådär. Det funkar ett par dagar, men sedan blir suget och otillfredsställdheten mig övermäktig. Dels är det på grund av att mina hormoner inte är balanserade, men också på grund av att min hjärna helt enkelt inte klarar av att hantera "normala" blodsockersvängningar just nu. Därför ska jag försöka att hjälpa mig själv lite på traven genom att äta en kost så att jag undviker svängningar av blodsockret. Jag måste komma ifrån mitt obalanserade ätande och detta är, som jag ser det, enda utvägen. Nu är alltså planen simple as this: äta när jag är hungrig, äta mig mätt på tillräckligt med fett och undvika snabba kolhydrater. Jag struntar i vikt och utseende just nu; sålänge jag bara inte överäter/hetsäter och mår BRA ska jag ge mig själv en fet jävla klapp på axeln. 

Snart har en vecka passerat och än så länge har jag mått fantastiskt (förutom de sedvanliga övergångsbesvären då). Inget sug, behaglig mättnadskänsla, ingen panikhunger. I CAN DO THIS!

Äter ju mer än gärna detta till lunch. Enkel halloumisallad med tomat, gurka, avokado och chipotlemajo. MUMS!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar