tisdag 19 september 2017

Foodprep guide

Att lyckas med livet del 1: förberedelser. Hur tråkigt och ospontant det än kan tänkas låta blir jag nästan pirrig av känslan av att ligga i fas, ha allt under kontroll och vara redo att kicka igång veckan på bästa sätt. Are you feeling me? Jag lever ett rätt jäktigt liv med mitt jobb som ingenjör, 100 % plugg på Masternivå, hus och en häst som nu ska upp på GP-nivå. För att göra allt jag vill måste jag planera upp mina veckor väldigt strukturerat. Det finns inte så mycket utrymme för spontanitet. Eftersom jag ser varje måndag som en liten "nystart" (haha, förlåt för att jag romantiserar nystarter så ohälsosamt mycket) är söndag min planeringsdag. Jag tänker ut vad vi ska äta under veckan, skriver matlista, storhandlar, planerar min träning, gör hästens schema etc etc. Väldigt befriande känsla att inte behöva tänka så mycket under själva veckan utan i lugn och ro kunna koncentrera sig på det man vill/behöver lägga sin energi på. En stor del av söndagens arbete är förstås matplaneringen. Förutom att jag handlar och planerar veckans mat på söndagen försöker jag också att foodpreppa på olika vis.

Det jag gör/förbereder är;

- Ser till att jag har alla råvaror hemma till alla planerade mål mat från måndag till fredag. Helgen brukar i regel bli lite friare.

Förbereder frukost. Det kan vara att mixa ihop energibollar, göra chiapudding, baka bröd, göra bärkompott till yoghurt eller liknande.

-  Gör lunchlådor till minst tre dagar för mig och sambon. En dag brukar jag äta lunch ute och en dag brukar jag äta sallad på det vi råkar ha i kylen. Lådornas innehåll varierar såklart och känner jag mig extra ambitiös gör jag flera olika rätter. Men det är SÅ skönt att slippa stressa över luncherna. Ibland foodpreppar jag dessutom middagar genom att exempelvis göra grytor, soppor och köttfärssås i Crockpoten, som sedan bara värms när det är dags att äta.

- Ifall en paniksituation skulle inträffa ser jag till att alltid ha emergency-matvaror hemma. Sådant som inte blir för gammalt om det inte används just den veckan, såklart. Detta är frysta bär, frysta grönsaker, fryst kött/fisk/kyckling, torrvaror som nötter/bönpasta samt konserver med bönor/krossade tomater och bra pesto. I kylen har jag alltid ägg, parmesan mm som håller sig länge. Har man detta hemma kan man alltid slänga ihop en middag och några matlådor även om något skulle krisa.


If you fail to plan, you plan to fail!



1 kommentar:

  1. Det där med att förbereda maten är så viktigt och underlättar något enormt :D Då vet man också vad man får i sig och riskerar inte heller att köpa något onödigt i matbutiken när blodsockret väl sjunker :D Jag brukar visserligen förbereda varje dag för nästkommande dag så det blir ju inte lika smidigt som för dig, men förberedelser är guldvärt :D Kika gärna in på min blogg - byemilia.nu :D

    SvaraRadera